Ať už podnikáte nějaký ten pátek nebo právě začínáte, problémů a otázek budete vždy řešit řadu. Co všechno po vás zákon požaduje? Kdo musí vést účetnictví, kdo daňovou evidenci a kdo si může uplatnit výdaje paušálem? A jaké radosti znamenají jednotlivé možnosti v praxi? Může se to zdát na první pohled jako brnkačka, ale není od věci mít přehledný tahák, ke kterému se můžete kdykoli vrátit.
Text: Rebecca Kotrmanová, foto: unsplash.com
Živnostenský rejstřík rovná se obchodní rejstřík?
Jako podnikatel jste zapsaný v živnostenském rejstříku, o tom žádná. Registrovali jste se pomocí jednotného registračního formuláře a tuto nostalgickou chvilku si budete pamatovat navěky.
Co ale zápis do obchodního rejstříku? Je pro vás povinný? Záleží.
Pokud jste OSVČ a váš obrat nepřekročí za poslední dvě období 120 milionů, jste v klidu. Ale jestliže podnikáte jako s. r. o. nebo jiná obchodní společnost, to už je jiná písnička. Obchodní společnosti totiž mají povinnost se ze zákona do obchodního rejstříku zapsat ihned po zahájení své činnosti, a tudíž vést účetnictví.
A jakmile jste jednou zapsaní v obchodního rejstříku, plyne z toho pro vás hromada starostí. Jednou z nich je právě povinnost vést účetnictví. To, že jste si vedli peněžní deník příjmů a výdajů v rámci daňové evidence, se může ve chvilce zdát jako velká zábava na páteční večer, v porovnání s vedením kompletního a správného účetnictví po zapsání do obchodního rejstříku.
Jaké jsou možnosti pro OSVČ i obchodní společnosti?
Teď už víte, v jaké rejstříku musí být vaše činnost vedená, vyřešme tedy hlavní rozhodovací dilema jednoduchým schématem:
1) Jsem zapsaný v Obchodním rejstříku jako:
- OSVČ (zapsal jsem se dobrovolně nebo moje příjmy překročily za 2 období 120 mil. Kč), nebo
- obchodní společnost,
mám tedy povinnost vést účetnictví.
2) Nejsem zapsaný v Obchodním rejstříku, jsem OSVČ a
- mohu vést daňovou evidenci, nebo uplatňuji
- paušální výdaje.
Co za povinnosti to pro mě znamená během roku?
Účetnictví
Tato možnost znamená největší administrativní zátěž. A pokud nejste zapálený účetní jako my v Sečtenu, raději se této variantě vyhněte obloukem. Účtovat transakce vaší firmy totiž znamená dokonalou znalost nejednoho právního předpisu, hbitou obratnost v podvojných zápisech o majetku, závazcích, nákladech a výnosech.
Pokud jste se už ale na základě našeho předchozího článku “Podnikat jako OSVČ, nebo založit s. r. o.? Pět otázek, které vám usnadní rozhodnutí” rozhodli, že chcete být obchodní společností, tak nemáte bohužel na výběr. Zákon o účetnictví vám dal cejch účetní jednotky, a pro tu vyplývají mnohé povinnosti.
Pokud vás popadly mdloby a úzkost už jen při čtení těchto řádků, možností pro vás může být zaměstnání vlastní účetní. To je ale nákladná věc, a je třeba ji dobře zvážit. Proto mnoho podnikatelů dnes volí externího účetního.
Vedení daňové evidence
Jestli jste se našli ve skupině s daňovou evidencí, je pro vás zásadní mít knihy údajů o:
1) příjmech a výdajích,
2) majetku a dluzích.
Uplatnění paušálních výdajů
Jako OSVČ můžete směle vynechat celou agendu daňové evidence i účetnictví a uplatňovat si výdaje na základě výpočtu procenta z příjmů. Pamatujte ale na fakt, že jakmile se rozhodnete v daném období uplatňovat svoje výdaje na podnikání paušálem, a pak zjistíte, že vaše skutečné výdaje byly vyšší, nemůžete už nic měnit.
Nemusíte být profík na všechno
Ať už tedy patříte do kterékoli skupiny, nezapomeňte, že na to nejste sami. Všichni podnikatelé se potýkají nebo potýkali se stejnými těžkostmi. Při složitosti zdejších zákonů to ani jinak nejde. Nikdo ale nemůže být specialista a profík na všechno. Pojďte tedy s námi pracovat na tom, aby vám účetnictví sloužilo jen jako nástroj pro vaše finanční rozhodování, ale komplikovaná řešení nechte na nás. Účto může být otrava, pokud ho musíte zvládat zároveň s budováním businessu. Hoďte to méně zábavné na hrb nám a sami se věnujte tomu, proč jste do podnikání šli.
Přesné znění problematiky najdete v zákoně č. 563/1991 Sb., ze kterého tento článek vychází.