Zajít na živnostenský úřad, na finančák, zařídit účetní a případně EET. A nezapomeňte nastavit zálohy na sociální a zdravotní pojištění. Víc nepotřebujete, fakt!
Text: Pavla Mudrochová, foto: Profimedia
Snad každý alespoň jednou v životě uvažoval o tom, že bude podnikat. Mnoho lidí se však nakonec na podnikatelskou cestu nevydalo. Možná ze strachu, že nebudou mít dostatek práce a peněz. Někteří se mohli zaleknout velkého množství administrativy, obav z byrokracie a komunikace s úřady. Ukážeme vám, že se opravdu není čeho bát. Podle našeho návodu každý dokáže v pěti krocích zařídit bezproblémový rozjezd své firmy.
Tak, aby se podnikatelský záměr, všechny vize a ideály mohly proměnit ve skutečnost, je třeba na začátku podnikání projít několika administrativními úkony. Málokomu se chce hledat na internetu informace o tom, co vše musí zařídit, na které úřady zajít a kde všude se přihlásit. A ani se vám chtít nemusí. Začínající podnikatel musí, ještě dříve než začne podnikat, zvládnout tzv. prvotní kolečko. Tedy vyřídit a splnit povinnosti, které mu pak umožní podnikání rozjet. Základní povinností je vyřídit si živnostenské oprávnění na živnostenském úřadě. Začít podnikat je pak relativně jednoduché. Je potřeba mít nápad a podniknout všechny potřebné kroky k jeho realizaci. Druhou stranou mince jsou administrativní a byrokratické povinnosti spojené se startem podnikání, které začínajícímu podnikateli mohou udělat ze života peklo. Prozradíme vám, jak si rozjezd podnikání maximálně usnadnit.
- Registrace živnosti na živnostenském úřadě
Každé podnikání začíná na živnostenském úřadě. Možná se vám tato rada zdá zbytečná. Opak je pravdou. Věřte, že se ještě dnes najde mnoho případů začínajících podnikatelů, kteří nevědí, co je k podnikání potřeba. Začínající podnikatel by tak měl v první řadě navštívit živnostenský úřad a tam vyplnit jednotný registrační formulář. Tento formulář se stane přítelem nejednoho podnikatele. Ušetří si jím totiž nekonečné běhání po dalších úřadech. Tento “papír” totiž zajistí registraci na správě sociálního zabezpečení, u zdravotní pojišťovny a i na finančním úřadě. Na živnostenském úřadu vám poradí a pomohou s výběrem požadovaného typu živnosti. Pak už jen zbývá zaplatit správní poplatek 1 000 Kč.
Aby se však živnost mohla provozovat, musí mít nějaké sídlo. Bude se o něm mluvit jako o místu podnikání. Většina živnostníků si jako místo podnikání vybere své trvalé bydliště. Po vyřešení těchto náležitostí vám úřad vydá identifikační číslo (IČ) a výpis z živnostenského rejstříku. Až pak můžete směle začít podnikat.
- Sociální a zdravotní pojištění
Vyplněním jednotného registračního formuláře na živnostenském úřadě se zároveň registrujete jako osoba samostatně výdělečně činná (OSVČ) na okresní správě sociálního zabezpečení (OSSZ) i ve své zdravotní pojišťovně.
Sociální pojištění se platí formou měsíčních záloh. Informace o tom, kdy, kam a jak máte platit zálohy, vám oznámí vaše OSSZ. Výše záloh se odvíjí od toho, zda je podnikání vaším hlavním příjmem, tedy denním chlebem, nebo ho provozujete pouze jako vedlejší činnost, např. pokud jste zároveň v pracovním poměru nebo pobíráte rodičovský příspěvek.
Také zdravotní pojištění je pro podnikatele povinné. Spojte se se svou pojišťovnou, zažádejte si tam o číslo účtu, kam budete odvádět zálohy. Potřebné údaje najdete i na jejich webových stránkách.
Začínající podnikatelé se často mýlí v tom, že je pro ně povinná i platba nemocenského pojištění. To však není pravda. Každý podnikatel si musí zvážit sám, zda se mu platba tohoto pojištění vyplatí, nebo to pro něj budou vyhozené peníze.
- Finanční úřad a daně
Jednotný registrační formulář vám pomůže i při registraci na příslušném finančním úřadu. Finanční úřad vám na základě registrace přidělí daňové identifikační číslo (DIČ), které slouží pro další komunikaci s úřadem. Daň z příjmů fyzických osob se platí jednou za rok ke konci března, a to na základě daňového přiznání.
- Vedení účetnictví
Začínající podnikatel má jistě velké ambice, nicméně předpokládáme, že vaše příjmy nepřesáhnou 25 mil. Kč za účetní období. Tento údaj je důležitý především kvůli vedení účatnictví – povinnost vedení podvojného účetnictví pro vás neplatí a vy se budete zabývat pouze vedením daňové evidence nebo evidence příjmů. Obě varianty jsou jednodušší než klasické podvojné účetnictví, navíc je zvládnete sami. Pokud si však nejste jistí, obraťte se na kvalitní účetní, která vám poradí a pomůže vyřešit veškeré problémy, které vás mohou v průběhu roku potkat.
- Elektronická evidence tržeb
Elektronická evidence tržeb (EET) byla zavedena v prosinci 2016. Povinností každého začínajícího podnikatele je zjistit si, zda elektronickou evidenci tržeb musí vést, nebo jestli se k této povinnosti připojí až v další fázi. Případně se na něj EET nemusí vztahovat vůbec. Pokud si nejste jistí, obraťte se na účetní.
Od začátku podnikání je třeba projít základními kroky, se kterými vám z velké části pomůže jednotný registrační formulář. Počátky ale nejsou pro podnikatele ty nejtěžší. Úspěšný podnikatel musí neustále pracovat sám na sobě a klást značný důraz na budování dobrého jména, rozšiřování klientely a péči o zákazníky.
Čtěte také: