Emoce jsou nakažlivé a vytváří celkovou atmosféru ve firmě.
Pod šéfem, který pouští hrůzu hned, jak vejde do dveří, není snadné fungovat. Na druhou stranu ani přístup „Je mi všechno jedno“ však není zrovna motivační. Jaká tedy je ta správná dávka emocí, se kterou by měli šéfové i kolegové mezi sebou pracovat? A proč je důležitá? Vědci navíc zjistili, že nezvládnuté emoce a nálady šéfových a šéfů můžou poškodit celé firmy.
Ať chceme nebo ne, emoce nás totiž významně ovlivňují při rozhodování. Alespoň částečně podle nich jednáme i v momentech, kdy máme perfektně vybudovanou racionální argumentační základnu, na které stavíme. Tedy i v rámci pracovního procesu. Což není nutně špatně, emoce často dokreslí tu poslední linku, kterou potřebujeme k tomu, abychom se rozhodli.
Ještě důležitějším hráčem jsou emoce v oblasti vedení lidí. Emoční inteligence – tedy schopnost zvládat emoce a vcítit se do jiných lidí – patří mezi schopnosti dobrého lídra. Ten totiž, kromě jiného, vnímá své vlastní emoce a zachází s nimi tak, aby pracovaly v jeho prospěch. Kromě této „sebereflexe“ dokáže zároveň vytvořit takové pracovní prostředí, kde převládají pozitivní emoce a motivace.
Emocemi v podnikání se zabývají četné studie. Ty posuzují jednak lidský faktor – tedy to, jak se lidé na pracovišti svými emocemi a jejich prožíváním navzájem ovlivňují. Nezůstávají ale pouze na této úrovni. Bylo zjištěno, že pozitivní emoční naladění se nakonec odráží i v tom, jak firma je nebo není úspěšná. Mnoho lidí po nějakou dobu v nepřátelsky laděném prostředí pracovat vydrží. Ta doba ale nejspíš nepotrvá dlouho a i když může krátkodobě přinést zisk, svoji daň si vybere. Dřív nebo později totiž takovému člověku dojde trpělivost a jednoduše odejde do firmy, kde není atmosféra napjatá jako houslová struna.